Tanker i tiden |
Judasevangeliet -
historie eller teologi? |
I påskeugen havde National Geografic
Channel valgt at holde verdenspræmiere på et dokumentarprogram om
det nyligt genfundne Judasevangelium. Det skulle selvfølgelig ske
med den sensationelle pointe, at skriftet skulle ændre vores opfattelse
af forholdet mellem Jesus og Judas. Mindre kan ikke gøre det, når en
sådan sag skal sælges til seerne. Hvis det bliver alt for nuanceret,
risikerer man, at der er for mange, der falder fra.
Judasevangeliet er sandsynligvis
skrevet engang omkring det fjerde århundredes begyndelse. Det røber
intet kendskab til Palæstina og de politiske og religiøse forhold
der, så som historisk kilde til belysning af forholdet mellem Jesus
og Judas er det ganske uden betydning. Det er ikke dette perspektiv,
der er interessant. Det interessante ved dette gamle skrift er, at
det giver et autentisk bidrag til at belyse et meget vigtigt opgør i den tidlige kirkehistorie.
Skriftet er som sagt skrevet i
begyndelsen af det fjerde århundrede. Sproget er koptisk, og det er
skrevet på papyrus. Det blev fundet ved El Minya i Ægypten og kom
derefter i
hænderne på forskellige antikvitetshandlere. Det har også ligget i en bankboks i USA i seksten
år, indtil det blev købt af en schweizisk antikvitetshandler. |
I 2001 blev det endelig overladt til
en kulturhistorisk institution i Schweiz, der har stået for
restaureringen og de videnskabelige undersøgelser af det gamle
ramponerede
papyrusskrift.
Og skriftet er bestemt interessant. Og
det er det, fordi det er en meget gammel kilde til en bevægelse, der
kom til at spille en stor rolle i den tidlige teologi og kirkehistorie.
Judasevangeliet er skrevet i et gnostisk miljø. Gnosticisme er en
betegnelse for en række religiøse retninger, der spiller en betydelig
rolle i den periode, hvor kristendommen skulle finde sine ben.
Gnosticismens mål er at give mennesket
en religiøs eller mystisk erkendelse, der frelser sjælen ud af den
materielle verden. Sjælen hørte til den guddommelige verden og blev
holdt i fangenskab i den jordiske, materielle verden.
Gnostikerne skelnede derfor også
mellem en højeste Gud, og en lavere, der havde skabt verden. Kun ved
at frigøre sig fra legemlighed og materiel eksistens kan mennesket
finde guddommelig indsigt og forløsning.
Det var gnostikernes modpart, der
sejrede i den teologiske strid i den tidlige kirke. De hævdede
legemets og den skabte verdens ret og guddommelige oprindelse. |
De ældste trosbekendelser blev
formuleret ikke mindst i opposition til de gnostiske anskuelser: Vi
tror på… himlens og jordens skaber. Vi tror på Jesus Kristus…
undfanget, født, død, begravet. Vi tror på… kødets opstandelse. De
ville holde skabningen sammen som både krop og ånd. Det ene ikke
uden det andet.
Alligevel har en gnostisk arv levet
parallelt med den sejrende teologi op til vor tid. Mystikere, munkevæsen, ja, der
er efterklange af gnosticisme i mange af vore salmer, når det er sjælen, der
særligt udpeges som det, der hører Gud til.
Judasevangeliet er et skrift med en
teologisk pointe: Judas, som hjalp Jesus ud af denne verden, har været
hans betroede fælle. Det er jo det højeste mål: at undslippe kroppen og den
materielle eksistens, så den guddommelige sjæl kan forenes med
guddommen.
Så Judasevangeliet er altså et vigtigt
dokument. Det er meget lidt bevendt som historisk kilde til
belysning af forholdet mellem Jesus og Judas, men det vidner om en
afgørende teologisk strid. Hører krop og ånd
uadskilleligt sammen, eller er frelsen, at ånden undslipper kroppen?
Diskussionen om forholdet mellem krop og ånd afsluttes nok aldrig.
Jørn
Westergaard Martinsen
April
2006
Til
top |
Tanker
i tiden |
Politik
og prædikener |
En
gruppe præster havde sat sig for at forkynde med en forud aftalt
konklusion på deres prædikener under den afvigte julehøjtid. I
deres teologiske visdom havde de fundet frem til, at juleevangeliet
handler om én, der ikke er plads til. Det var unægtelig en
erkendelse, der var god ræson i, og det kunne også være basis for
en god prædiken. Gud peger på sit eget guddommelige lys i et værgeløst,
udleveret barn, der ikke var plads til i menneskers verden. Herefter
kan det lys ses i ethvert menneske, og hvis vi ikke kan se det hos
dem, der ikke er plads til i vort samfund og i vor samtid, så har
vi overhovedet ikke set det.
Så
vidt så godt. Det er en prædiken, der er adresseret til ethvert
menneske, ikke mindst – som altid – prædikanten, hvis prædikenen
ikke bare skal blive til præk. Præk bliver det til, når prædikanten
bliver så forblændet af sine egne sandheder, at han eller hun ikke
længere har noget at prædike for sig selv, men kun for de andre.
|
Det
var den slags præk, Jesus angreb, da han holdt sin bjergprædiken.
Et præsteskab havde i den grad gjort Guds lov til sin egen sandhed,
at de uden videre regnede med, at den rigtige side, det var den, de
befandt sig på.
Tilbage
til præsternes julepræk! Den var adresseret til de andre: Vi er
dem, der ved bedre, de er overtræderne! Regeringen og Dansk
Folkeparti var de syndige, der blev peget ud. Det var dem, der
skulle prædikes om eller for – eller måske snarere imod. Og så
er det, det bliver til præk. Selvfølgelig taler evangeliet ind i
en politisk sammenhæng, barmhjertighed mod næsten er ikke en
teori, men en praksis – det har også politiske konsekvenser. Men
hvilke? Se, det findes der ingen opskrifter på, og menneskers
handlinger har det med at være tvetydige. Handlinger, der tager sig
selvindlysende ud, kan være kortsigtede og forfejlede.
|
Så
her kræves der politisk analyse og offentlig debat og ikke skråsikre
enetaler. Jeg kommer ikke i kirke for at lade mig belære af en præst
om politik. Troens frugter er mit ansvar. Jeg kommer i kirke for at
høre et Ord til tro, som sender mig ud igen til endnu et forsøg på
at lade mine handlinger frigøres af mit eget og få retning af det,
jeg har hørt. Som præst skal man gøre sig aldeles klart, at den
politiske dømmekraft nede på bænkene sagtens står mål med den
oppe på prædikestolen.
Jørn
Westergaard Martinsen
Januar
2006
Til
top |
Tanker
i tiden |
Intelligent
design |
Under
inspiration fra USA er der også i den hjemlige debat blevet
introduceret et nyt begreb i den gamle diskussion om forholdet
mellem naturvidenskab og teologi. Begrebet hedder »intelligent design«.
Intelligent
design skulle vistnok være et modstykke til Darwins teori om
arternes oprindelse. Endnu engang vil man i denne forbindelse hænge
sin hat på nogle »missing links«, altså nogle spring i
udviklingen, hvor man ikke har kunnet finde de manglede led i kæden.
Det
er alt sammen hørt før. Hensigten med at genoplive den
gamle diskussion om Darwin contra skabelsestro er velsagtens at
sikre Gud en plads om ikke andre steder, så i det mindste på de
hvide pletter på videnskabens verdenskort. I så fald forekommer
sagen mig
perspektivløs. Bibelen indeholder nemlig
ikke videnskabelige teorier, men derimod rummer den en
tydning af skaberværket som Guds. Og hvad det betyder, er bestemt
en teologisk diskussion værd.
|
Darwins
teori om arternes udvikling og de gamle historier om skabelsen, der
fortælles i Bibelen, mangler en fællesnævner, der kan sætte dem i
dialog. Darwin opstillede en videnskabelig teori om arternes
udvikling. Den sker gennem den brutale udvælgelse, der finder sted
i naturen, hvor de bedst tilpassede individer også er dem, der
overlever og fører arten videre. Det må siges at være den hidtil
mest plausible forklaring på udviklingen af arterne. Over for en sådan
teori nytter det ikke at bringe hverken den første eller den anden
af Bibelens skabelsesberetninger på banen. I den første er altet
fuld af vand, og Gud sætter en himmelhvælving midt i vandet, så
der kan blive plads til livet under kuplen. Den anden begynder med
en ørken, der vandes, og Adam formes af jorden og bliver et
menneske, da Gud puster sin ånd i ham. Han
lever i en oase, hvor Gud først skaber dyrene til ham og sidst
Eva. |
Man
skal være mere end tonedøv, hvis man ikke kan fornemme det umulige
i, at lade disse gamle, vise fortællinger forholde sig til en teori
som Darwins. De bibelske epos vil ikke give forklaring på en
udvikling – det er også grunden til, at man uden problemer har
kunnet stille to indbyrdes modsigende skabelsesfortællinger side om
side i Bibelens første tre kapitler. Nej, de vil ikke forklare. De
vil tolke – tolke livet som Guds: »Jorden med alt, hvad den rummer,
verden og dens beboere, tilhører Herren,
for han har grundlagt den på havene, grundfæstet den på strømmene...«
Det
er det, der er det teologisk interessante. Intelligent design er, så
vidt jeg kan se, både videnskabelig og teologisk fusk. Forklaring
og tydning er to forskellige ting. Lad naturvidenskaben tage sig af
det første og teologien af det sidste.
Jørn
Westergaard Martinsen
December
2005
Til
top |
Tanker
i tiden |
Det
ulmer på den kirkelige højrefløj. Grøsbøll-sagen og debatten om
vielse af homofile har givet anledning til, at en gruppe præster
vil give den rollen som strammere. De siddende biskopper gør ikke
det, denne fløj mener, de skulle, så de vil have deres egen.
Grosbøll-sagen
er ulykkelig, fordi den kan desavouere folkekirken. Folkekirken skal
være en meget rummelig kirke både til højre og venstre, men en
kirke, hvor man kan være præst uden forhold til noget, der
overskrider det menneskeskabte, bliver en ligegyldighed. Tro
forholder sig til noget, der er større end os selv og vort eget.
Denne overskriden af vort eget, mener jeg er aldeles afgørende for,
om kirken har nogen mening. Man kan ikke afskaffe Gud og beholde en
kirke. Det er bestemt nødvendigt at gøre op med megen indforstået
tale om Gud, men det er noget helt andet end Grosbølls projekt. Opgøret
med indforstået og selvtilstrækkelig religiøsitet går som en rød
tråd gennem hele Jesu forkyndelse og virksomhed.
|
Når
den konservative fløj af præster er utilfredse med
biskopperne, skyldes det også biskoppernes stilling til vielse af
homofile. Præsternes anskuelse i den sag bygger på den bibelske
fordømmelse af homoseksualitet. Og den er så vist ikke til at tage
fejl af. Dem, der praktiserer den slags skal endda slås ihjel.
Men
kan man bruge Bibelen på den måde? Alene det, at man tager
vurderingen af homoseksuel praksis alvorligt, men negligerer
straffen for den, viser det fundamentalistiske dilemma. Skulle
man lade Bibelens ord udtrykke den definitive, guddommelige
vilje, måtte man jo også kræve dødsstraffen effektueret. Og det
har jeg endnu ikke hørt nogen kræve.
Så
vidt jeg kan se, er homoseksualitet i datidens perspektiv noget helt
andet end i vort. Dengang
blev det set som udtryk for en tøjlesløs liderlighed, som
gjorde andre mennesker til midler og den praktiserende til et dyr.
|
Tanken
om, at man skulle kunne elske og ære hinanden i et sådant forhold
lå fuldstændigt uden for det tænkelige. I dag har vi en dybere
indsigt i homoseksuelle dispositioner og har fået blik for, at man
også et sådant forhold kan elske og ære hinanden.
Det
bemærkelsesværdige er nemlig, at den kritiske brod i Jesu liv og
prædiken ikke er vendt mod de toldere og skøger og andre, som
skejede godt og grundigt ud fra vedtagen fromhed og velanstændighed.
Kampen føres mod dem, der er blevet så indforståede med Gud, at
de ikke længere kan skelne mellem, hvad der er Guds, og hvad der er
deres eget.
Det
kan godt være, at en lovreligion kan give en form for tryghed og
sikkerhed. Men kristendommens anliggende er et andet: befrielse til
livet.
Jørn
Westergaard Martinsen
september
2005
Til
top
|
|
I
og for sig er der ingen grund til at kommentere en paves død og en
andens tronbestigelse i et folkekirkeligt kirkeblad, hvis det ikke
lige var, fordi jeg to gange i samme uge blev spurgt, hvilken rolle
paven spiller i forhold til Den Danske Folkekirke! Det var
almindeligt oplyste mennesker, der spurgte, så derfor iler jeg med
lidt teologisk og kirkehistorisk oplysning for at sætte nogle
ganske afgørende fakta på plads.
Paven
spiller overhovedet ingen rolle i sammenhæng med Den Danske
Folkekirke! Ved reformationen i 1536 brød den danske kirke med
romerkirken, og det var ikke mindst et brud med paveideologi og
pavemagt. Som man måske husker, slog Luther sine 95 teser på
kirkedøren i Wittenberg for at udæske sine katolske trosfæller
til en diskussion om den katolske kirkes magtmisbrug og pengepugeri.
Det var i tiden for byggeriet af den nuværende Peterskirke, og til
byggeriet skulle man bruge penge, mange penge.
|
Så
blev der sat gang i seddelpressen, ikke med pengesedler, men med
afladsbreve. Formedelst et pengebeløb kunne kirken til
ængstede sjæle tilbyde veksler på en afkortelse af
ubehaget i Skærsilden (som var et katolsk dogme under pavelig
administration).
Dette
blasfemiske misbrug af Guds navn og menneskers tro førte til
reformationen, hvor Luther, som oprindeligt ville have reformeret
den katolske kirke, til sidst måtte bryde med denne kirke. Dette
brud står stadig ved magt. Den nys valgte pave, der var chefideolog
for den foregående, udtalte for halvandet år siden, at de nordiske
kirker slet ikke var kirker! Der findes efter denne tankegang kun én
kirke: den katolske. Vi andre tildeles betegnelsen ”religiøse
samfund”.
Den
bærende idé i den katolske kirke er embedet. Som magtinstitution
finder den sin legitimitet i Peters nøglemagt, der kan åbne og
lukke himlens døre.
|
Paverne
skulle så være trådt i Peters sted og have fået nøglerne. Set
med kritiske lutherske øje er det meget betænkeligt, at en
menneskelig institution tillægger sig selv en sådan guddommelig
autoritet. Den katolske kirke har i historiens løb – ligesom alle
andre kirker og religiøse samfund – afsløret, at den er i meget
menneskelige hænder. Derfor var det vigtigt for Luther at fastslå,
at det kirkelige embede er et menneskeligt embede, og at ingen skal
bilde sig ind at have større hellighed end andre. Det er ikke
mennesker (hvor fromme de så måtte være), der gør kirken hellig,
men det er alene Guds Ord.
Så
paven er katolikkernes. Om han er et problem eller en velsignelse må
katolikkerne gøre op med sig selv. I den lutherske kirke har
det opgør fundet sted – for et halvt årtusinde siden.
Jørn
Westergaard Martinsen
juni
2005
Til
top
|
Børn
og tro |
Hvad
skal man svare, når lille Mattias stiller spørgsmål om, hvor
gammel Gud er, og om, hvor Gud befinder sig, og om døden, livet,
godt og ondt.
Det
er der ingen opskrift på. Måske er det vigtigste heller ikke, at
den voksne kan præstere et tilfredsstillende svar. Det vigtigste er
velsagtens, at vi lytter og giver tilkende, at vi selv tumler med de
samme store spørgsmål. De grundlæggende store spørgsmål i tilværelsen
er forbløffende demokratiske. Her er der ingen, der er over andre;
alle må vi være lyttende og samtalende. De definitive svar findes
ikke, og hvis de skulle dukke op, er der grund til at advare imod
dem. Fundamentalister tror, de kan bemægtige sig sandheden, men
deres sandheder blive lige åndsforsnævrende og tyranniske, hvad
enten de påberåber sig Bibelen eller Koranen eller såkaldt
videnskabeligt beviste verdensanskuelser.
|
Men
forældre skal selvfølgelig svare deres børn, når de spørger.
Ikke med bedreviden, men ved at stå sammen med barnet i dets spørgen
efter Gud. Gud kan jo ikke defineres, derfor taler vi om Gud som en
person; vi kan jo ikke definere en person eller gøre et bestemt
menneske til et begreb. Som et menneske kendes på det liv, vi er fælles
om, sådan kendes Gud i livet med Gud.
Men
vi har billeder om Gud, lignelser om Gud. De kan være gode at
orientere sig efter. Der findes gudsbilleder, der kan afspore en
kristen tilgang til Gud. Jeg har truffet mennesker, der op i deres høje
alder blev tyranniseret af en småtskåret Gud, der mest af alt
minder om en julemand, der deler gaver ud til de artige, og som
godter sig i sit stille sind over den søde hævn, når han lader
gavekanen suse forbi de uartige. Den slags smålig retfærdighed var
|
kristendommen
et opgør
med fra første færd. Ikke desto mindre lever dette gudsbillede
mange steder.
Jesus
brugte ikke julemandsbilledet, han brugte tværtimod billedet af en
far, for hvem kærligheden til hans børn kunne koste alt. Tænk på
lignelsen om den fortabte søn, der drog udenlands med sin arv på
lommen og kom hjem igen uden arv og ære, men altså med sin fars kærlighed
i behold. Drengens storebror forstod sig mere på julemandslogik end
den slags kærlighed, så han ønskede entydige kriterier for livet.
Men
livet er for stort til færdige svar. Det bliver til gengæld større
af store spørgsmål.
Jørn
Westergaard Martinsen
september
2004
Til
top |
Struktur
og kirke |
Regeringen
har fremlagt sin strukturplan for det regionale og kommunale område.
En stor og omfattende plan for den decentrale struktur i Danmark,
fordi der fordres større enheder til større opgaver.
Kirken
er ikke en del af denne offentlige struktur i den forstand, men der
er sammenhænge, der nok kunne kræve en tilpasning til nye tider.
Det sker bare ikke. Der er ingen, der sætter sig for at se på den
kirkelige struktur med samme mod, som man ser på den regionale og
kommunale.
Hvem
skulle tage initiativet? Menighedsrådene gør det ikke. De vil kæmpe
for de små enheder til sidste blodsdråbe, også selv om det
samfund, der engang begrundede, at man byggede en kirke netop i
deres område, for længst er blevet en skygge af sig selv. |
Præsterne
har også vænnet sig til den evige
status quo, og deres forening er naturligvis mere optaget af at få
den store skare af arbejdsløse teologer i arbejde end af at nedlægge
sogne. Biskopperne er tilbageholdende og ønsker ikke revolutioner,
men de må på den anden side også sidde tilbage med problemet: at
få tilført ressourcer til de steder, hvor der er brug for dem, og
ikke til de steder, hvor der har været brug for dem.
Kirkeministeren har tilsyneladende meget mod, bare ikke til at
reformere den folkekirkelige struktur. Alle siger, reformer skal
komme nedefra. Det er bare en umulighed, derfor sker der ingenting.
Man
kunne jo begynde med at finde ud af, hvor mange sogne, der er brug
for, og hvilken størrelse et sogn bør have for at få størst glæde
af ressourcerne.
|
Dernæst
kunne man overveje, om provstierne, der har rod i de gamle herreder,
er den mest oplagte inddeling. Det kunne jo være en idé, at tænke
de nye større kommuner som en rimelig afgrænsning af et
mellemniveau og dermed i højere grad tænke områdets kirkeliv
sammen, så man kunne udnytte personale, talent og penge optimalt,
og for eksempel tage pædagogiske, diakonale, musikalske og andre
initiativer på kommuneniveau. Kvaliteten kunne få et løft og
personalet kunne komme ud af de små og ofte ensomme rammer.
Og
stiftsgrænserne kunne da vist også trænge til et eftersyn. Også
her må man spørge: Er det de vises sten, vi sidder på?
Jørn
Westergaard Martinsen
juni
2004
Til
top |
|
Hvor
går grænserne for religionens autoritet? Samfundet har sine love,
men er der tilfælde, hvor en religiøs bestemmelse kan være trumf,
så den verdslige lov må tilsidesættes?
Reformationen
i Danmark lagde kirken ind under den verdslige magt. Kongen blev
dens overhoved. Det var datidens svar på en problematik, der
middelalderen igennem var påtrængende, fordi den katolske kirke
gjorde krav på overhøjhed over for den verdslige magt. Og bedre
blev det ikke af, at den katolske kirke selv blev en verdslig magt i
det europæiske spil.
Med
enevældens fald og parlamentarismens indførelse blev det
folketinget, der satte rammerne for det, der nu blev til
folkekirken. Dermed var folkekirken undergivet de grænser, som det
danske folkestyre sætter.
|
Forholdet
mellem stat og kirke har været forholdsvis uproblematisk i Danmark,
hvor folkekirken har huset langt den overvejende del af den danske
befolkning. Det politiske engagement har medlemmerne udøvet i deres
verdslige sammenhænge, og den rummelige folkekirke har ikke udsendt
politiske budskaber. I folkekirkens historie er det kun sket én
gang, nemlig med hyrdebrevet mod jødeforfølgelserne under krigen.
Folkekirkens
særstilling i det danske samfund hænger nøje sammen med de øvrige
trossamfunds religionsfrihed og ret til at gøre sig gældende i det
offentlige rum. Men disse grupper er ikke undergivet folketinget
ligesom folkekirken. Derfor kunne det være gavnligt, at det i
Danmark afklares, hvad der er gældende religionsret. Hvis vi ikke
skal ende |
med
uværdige og tåbelige indgreb mod tørklæder og andre religiøse
signaler, som det er sket i Frankrig, så må det verdslige samfund
til gengæld sikre sig, at religionen ikke kan bruges som trumf over
for den verdslige lovgivning. Hvis de religiøse værdier skal gøres
gældende i lovgivningen, skal de ud i den politiske diskussion og kæmpe
for deres ret. Her kan man ikke påkalde sig guddommelige åbenbaringer.
Blodtransfusion,
omskæring, ægteskabslove, arveret -
hvor går grænsen for religionsfriheden?
Jørn
Westergaard Martinsen
marts
2004
Til
top |
|