Tid
og evighedtop |
Indhold:
|
Tid
og evighedtop |
En
karikatur, der er uundgåelig
Af
Jørn Westergaard Martinsen |
Tolv
tegninger af profeten Muhammed i en dansk avis har bragt den
muslimske verden i kog. I kristendommen har karikaturer hørt med
fra begyndelsen. Det sker, at også kristne grupper føler sig
krænket, når Jesus eller kristne symboler står for skud, men man
må spørge, om det er på Guds eller egne vegne, man føler sig
krænket. I hvert fald kan man sige, at karikaturer har hørt med
fra kristendommens begyndelse.
Det
ældste billede, der findes af Jesus, er indridset på en væg på
Palatinerhøjen i Rom. Der er Jesus tegnet som et korsfæstet æsel,
og ved side af står en person. "Alexamenos tilbeder sin
Gud", er der skrevet nedenunder. I Det Gamle Testamente hører
vi gang på gang, at Israels fjender anklages for at spotte Israels
Gud, men i Det Ny Testamente findes bekymringen på Guds vegne ikke.
Tværtimod siger Paulus: Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte.
(Gal.6,7).
Hvordan
kan det nu være? Det helligste, det, vi bygger vores liv på, det,
vi tror på, håber på, og som vi elsker, - kan vi finde os i, at
det hånes og spottes og karikeres? Ja, det ligger vel dybt i
kristendommen, at det er et opgør med despotiske gudsbilleder. Der
findes så megen gudsforgiftning i verden, hvor mennesker gør deres
religion enten til selvundertrykkelse eller til selvoverdrivelse.
Den despotiske gud kan smadre mennesker eller få dem til at smadre
andre. Allerede Moses likviderede tusinder, der ikke antog hans
sandhed om Gud og hans lov, og historien fortsatte et blodigt spor i
Guds eller en idés navn.
Det
er denne despotiske guddom, Jesus gør op med. Jesus afslørede
undertrykkelsen og magtudøvelsen i den uanfægtelige og
uangribelige religion, der herskede i hans eget samfund.
"Kalkede grave" var den karakteristik han hæftede på
denne religiøse indbildskhed og selvhøjtidelighed. Og det var
dette opgør, der fik den religiøse elite til at pønse på at få
ham henrettet.
Jesus
selv er blevet opfattet som en karikatur af Gud. Kristus bærer
billedet af en Gud, der bliver udleveret til menneskelivet, og hvis
almagt viser sig i hans værgeløse kærlighed, der koster ham alt.
Det er dybest set en karikatur af alt, hvad man almindeligvis
forbinder med guddommelighed og almagt. I den kristne tradition er
Jesus blevet knyttet sammen med Herrens lidende tjener, som vi
hører om i Esajas' Bog i Det Gamle Testmente:
Hvem
troede på det, vi hørte? For hvem blev Herrens arm åbenbaret? Han
skød op foran Herren som en spire, som et rodskud af den tørre
jord. |
Hans
skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke om
synet. Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt
med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham
ikke for noget. Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore
lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og
plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og
knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred,
ved hans sår blev vi helbredt. Vi flakkede alle om som får, vi
vendte os hver sin vej; men Herren lod al vor skyld ramme ham.
(Esajas 53,1-6)
Det
kan godt være, at vi efter en tusindårig tilvænning til denne
oprørske tro, har svært ved at forstå radikaliteten i det. Ikke
desto mindre er det dette radikale opgør, der er afgørende for, om
tro bliver til magttilbedelse eller tilbedelse af den kærlighed,
der ikke sparede sig selv, om religion bliver til undertrykkelse
eller til befrielse af livet. For Gud har i Kristus afsløret, at
han ikke er i magtfuldkommenheden, uangribeligheden og
usårligheden. Gud er der, hvor magtfuldkommenheden har nedlagt sin
magt, hvor dommen er blevet til barmhjertighed, hvor den himmelske
urørlighed er blevet jordisk sårbarhed.
Det
er derfor, Gud ikke lader sig spotte. For spot forudsætter, at han
vil forsvare sin ære, men Gud har gjort sig selv æreløs for at
være hos de æreløse. Han har gjort sig selv til den ringeste, for
at intet menneske skulle være uden for rækkevidde. Gud vil ikke
sin egen ære. Gud vil vort liv. Derfor er spotten en del af
åbenbaringen af Gud i Kristus. For her vendes op og ned på, hvad
der er stort, og hvad der er småt. Man vil dømme Kristus for at
bespotte Gud. Man hylder ham som konge ved at krone ham med en
tornekrans, og man tilbeder ham ved at spytte på ham. Også da han
hænger på korset, håner man ham: "Andre har han frelst, sig
selv kan han ikke frelse!" Og hvor mærkeligt! Spotteren
forkynder evangeliet så dybt og sandt, at ingen indforstået ville
have kunnet sige det stærkere: Andre har han frelst, sig selv kan
han ikke frelse. Sådan er det med kærligheden. Den er ikke til for
sin egen skyld.
Det
er mærkeligt med kristendommen. Vil man lære det højeste at
kende, skal man ned i dybet. Vil man vide, hvad der virkelig betyder
noget, vil man finde det i det, der ikke tager sig ud af noget. Vil
man møde Gud, må man stå ansigt til ansigt med det dybest
menneskelige.
januar
2006
Til
top
|
Tid
og evighedtop |
En
rose så jeg skyde
Af
Jørn Westergaard Martinsen |
En
rose så jeg skyde
op
af den frosne jord,
alt
som os fordum spå’de
profetens
trøsteord.
Den
rose spired frem
midt
i den kolde vinter
om
nat ved Betlehem.
Michael
Prætorius 1609
Den
yndigste rose er funden,
blandt
stiveste torne oprunden,
vor
Jesus, den dejligste pode,
blandt
syndige mennesker gro’de.
Hans Adolph
Brorson 1732
Rosen
indtager en central plads i to yndede julesalmer. Man kunne mene, at
rosebilledet måtte være fortærsket. Rosens skønhed er jo blevet
prist i poesien fra tidernes morgen, og roser kan bruges til alt
lige fra kærlighedserklæringer til valgpropaganda.
Hvad
er det, der gør rosen til et så udtryksfuldt billede, at vi – på
trods af uhæmmet slid på det – ikke føler det udtømt?
Blomstens skønhed har altid betaget mennesker. Men sammen med denne
skønhed gør noget andet sig gældende: forgængeligheden,
flygtigheden. Rosens skønhed udtrykker noget, der er forbundet med
evigheden, og dens flygtighed minder os om tidens gang og alle tings
foranderlighed. Forstået på den måde bliver rosen et billede på
det elementære og paradoksale i livet, at evigheden og flygtigheden
har ladet sig forene. Livet er en legering af støv og ånd. Rosens
skønheden er åndens udtryk, dens forgængelighed støvets.
|
H.C.Andersen
har i eventyret Sneglen og Rosenhækken bundet fortællingens
pointe op på modsætningen mellem en snegl og en rosenhæk. Sneglen
går ind i sig selv og har nok i sig selv og spytter på verden;
rosenhækken springer ud – ud over sit eget – og er til for
andre.
I
julesalmerne er rosen et billede på Jesus. Fra Højsangen i Det
Gamle Testamente har digterne hentet inspiration. Kærlighedspoesien
i dette værk har gjort et stort indtryk på en salmedigter som
Brorson. I Højsangens lyrik fandt han et inderligt billedsprog til
sin salmes beskrivelse af forholdet mellem Jesus, kirken og den
enkelte troende.
I
Den yndigste rose er fundet er afhængigheden af beskrivelsen
i Højsangen slående. I Højsangen læser vi: »Jeg er Sarons rose,
dalens lilje. Som en lilje blandt tidsler er min kæreste…« Denne
kærlighedspoesi er blevet til en kirkesalme, der handler om rosen,
der vokser i en ugæstfri egn blandt forhærdede og hovmodige
tidselgemytter. Men rosen er der, og skulle hovmodet hos
tidselgemytterne slå revner, så kan de søge de ydmyge steder, for
frelseren har det som rosen: han findes de ydmyge steder, i dalene.
Og i livet med ham behøver man ikke længere at slå sig på pral
og hovmod og begær for at være noget. Så er han evighedsrosen,
livssmykket, der overvinder verdens forfængelighed, strid og
smerte.
Et
århundrede før Brorson digtede sin rosesalme, havde Prætorius
skrevet En rose så jeg skyde. Han tager udgangspunkt et
andet sted i Det Gamle Testamente, nemlig hos profeten Esajas, der
har skrevet en af de tekster, der hører julen til som en profeti om
Jesu fødsel: »Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror
frem fra hans rod.« Det blev så til en salme om Jesus som rosen,
der trodser kulden og den frosthårde jord. Rosen spirer frem for at
bære vidnesbyrd om lyset, der skal komme at bryde vintermørket.
Rosen og vintersolhvervet tolker julens betydning: opvækkelse af
det nedfrosne liv ved Kristi kærlighed.
december
2005
Til
top |
Allehelgensdag
Af
Jørn Westergaard Martinsen |
»
Da Jesus så skarerne, gik han op på bjerget og satte sig, og hans disciple kom hen til ham. Og han tog til orde og lærte dem:
»Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.«
«
Fra
Bjergprædikenen. Matt 5,1-12
Hvis
man anlægger et moralistisk syn på mennesker, så er nogle
mennesker gode og andre er onde. Så er der mennesker der er
perfekte, og andre, der ikke er det.
Vi
har vel umiddelbart et moralistisk syn på mennesker – i hvert
fald, når de står os tilstrækkeligt fjernt. Vi tror, vi kan dele
mennesker op efter en skala med de ideelle øverst og de fordærvede
nederst. Men når det virkelig gælder, i vores dybe relationer, så
er det jo ikke den moralske vurdering, der er afgørende for os.
Moralisme kan vi bruge til at bedømme mennesker, der ikke angår
os. Politikere kan drille hinanden med den. Moralisme er brugbart i
den offentlige debat, hvor allehånde hellighed eller skinhellighed
står i flor. Men vi ved jo alle, at det er overflade. Sådan er
virkeligheden ikke.
Når
vi elsker, ved vi jo, at et menneske rummer modsætningerne i sig,
fra det herligste lys til det gådefulde mørke. Den hæderlige og
den lastefulde, den storsindede og den smålige er sider af os alle.
Vi har et dyb af dunkle kræfter, vi kæmper med eller fortrænger,
og vi har øjeblikke, hvor vi er tilstede i lys. Det pæne menneske
rummer også et uhyre i sit dyb, og den forhærdede kan også
afsløre selvforglemmende godhed. Derfor slå et moralistisk syn på
mennesker aldrig til, ja det forvrænger virkeligheden. |
Moralismen
tager vare på pænheden – ikke på godheden. Hvorfor er det
sådan? Hvorfor er herligheden i de afmægtige og magtesløse og
ikke i de mægtige og store? Fordi de afmægtige ikke kan bilde sig
ind, at de har livet i deres egne hænder, og at de kan være deres
egen Gud i verden.. Det er livet, der har grebet dem. De har mødt
virkeligheden. Den har gjort krav på dem. Deres åbenhed har gjort
dem sårbare. De er blevet værgeløse af kærlighed. Men det er
livets pris.
Den,
der forskanser sig bag et panser af magt, kontrol og usårlighed,
kan ikke røres af livet.Derfor har vi set fylden og herligheden i
de sårbare eksistenser. Kristus er selv tegnet på den sårbarhed,
hvoraf livet står op fra de døde.
Vi
skal i dag tænke på alle dem, der blev liv i vores liv. Vi skal
ikke gøre dem til helgener, som ikoner af det fejlfrie og
fuldkomne. Nej, vi skal tænke på dem i al deres menneskelighed –
med deres herlighed og deres brist og luner, med deres godhed og
deres svagheder og fejl – for de var jo ikke formet som skabeloner
af idealitet, men mennesker af kød og blod, med lidenskaber, der
rummer både selvforglemmende godhed og forfængelig
smålighed.
Det
er underligt med et menneskes hjerte, sagde Grundtvig. Det er så
lille, at det kan være i et menneskes bryst, og det er så stort,
at det kan rumme både himmel og helvede.
Som
sjælesørger møder man ofte mennesker, der bebrejder sig selv, at
deres billede af en afdød ikke kun er entydigt positivt. De er
flove over, at også nogle andre sider også melder sig i deres
sorg. Men den kærlighed, der binder os til livet og hinanden er jo
ikke en kærlighed, der bygger på illusioner, men en kærlighed,
der er fuld af nåde og sandhed. Som Kristi kærlighed . Derfor
priser Jesus dem salige, som livet har blottet i deres
menneskelighed. For de har Guds herlighed, nåden, barmhjertigheden
og tilgivelsen, som livets smykke.
I
dag vil vi takke Gud for alle dem, der blev liv i vort liv. Takke
for herligheden og evigheden i hvert eneste øjeblik, hvor et
menneske var menneske sammen med os og for os. Takke for Guds
herlighed i deres liv – fuld af nåde og sandhed.
november
2005
Til
top |
»
To
mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den
anden en tolder. Farisæeren stillede sig op og bad således for sig
selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere,
uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. Jeg faster
to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt. Men
tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod
himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig!
Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den
anden.
«
En
lignelse af Jesus. Luk
18,9-14
»Jeg
tror nok, at jeg er det mest beskedne menneske i verden.« Det er sådan
en sætning, der rummer sin egen dementi. Alligevel støder vi på
den, om ikke som en sætning, men som praksis.
Vi ved jo godt, hvad vi
skal mene om denne selvglade farisæer i lignelsen. Han står der og
slår sig for brystet og plaprer sin skinhellige bøn: Herre jeg
takker dig, fordi jeg ikke er som alle de andre! Og vi selv står
allerede parat med tak på læben: Herre vi takker dig, fordi vi
ikke er som denne farisæer! Og så kan vi jo sige med Hausgaard: »Jeg
er et meget beskedent menneske, ja faktisk er jeg nok det mest
beskedne menneske i verden.« Det er ikke kun hovmodet, der kan
prale. Det kan beskedenheden også.
Det
er underligt, så let man kommer til at ligne dem, man dømmer. Og
det er vel også lige nøjagtigt den indsigt, vi skulle erhverve ved
at høre om den selvglade farisæer og ydmyge tolder.
Den
5.januar 1839 skrev Søren Kierkegaard i sin dagbog: »Det er det
forvirrende ved os, at vi på én gang er farisæeren og tolderen«.
Vi
bryder os ikke om forvirring. Vi vil have orden. Og for at få orden
deler vi verden op i ordentlige folk og så de andre. Der er de
kontrollerede og tjekkede. De har fod på deres liv, som man siger,
og dermed mener man sært nok ikke, at de træder på deres liv for
at undertrykke det. Men de har kunnet holde facaden og har aldrig været
nødt til at bede nogen om hjælp, endsige om barmhjertighed. Og det
anses for noget stort.
Og
så er der de andre, dem, som ryster på hånden og mister grebet.
Deres verden er skrøbelig; der skal så lidt til, før grundvoldene
vakler. De ved, at de ikke har handlet, som de burde. Der er så
mange, de skylder en undskyldning. Det er aldrig lykkedes dem at
opbygge en facade af stålsat korrekthed, der kunne skjule alle de sære
impulser og følelser, der rumsterer i deres bryst. De er kommet til
skamløst at udlevere sig med alle deres brist. Livet har afsløret
dem, tvunget dem til at være sandfærdige. Dem har man altid noget
på, så de kan med god grund frygte andres dom.
|
Men
Guds dom går på tværs af menneskers. Det er pointen i denne her
fortælling om farisæeren og tolderen. Det tager sig ellers så
entydigt ud. Her er en farisæer, et pænt menneske, der hellere vil
kvæle sit eget og andres liv i velanstændighed end vedkende sig
sine mere ukorrekte følelser og tilskyndelser. Burde han ikke have
haft Guds flidspræmie for det? Nej, svarer Jesus, for han nøjes
med sin egen retfærdighed, og den er i virkeligheden umenneskelig.
Han vil ikke kendes ved sin menneskelighed, hvor det altid gælder,
at der både er lys og skygge, godt og ondt. Hans selvretfærdighed
er bragt til veje af fortrængning, indbildskhed og bedrefølelse.
Derfor var det den anløbne tolder, der fik Guds retfærdighed med
sig hjem fra templet, for han stod ved sin menneskelighed på godt
og ondt. Han kendte til den velbegrundede dom over sit liv og længtes
efter barmhjertighed.
Men
en kristen eftertid er jo blevet durkdreven. Vi ved, det gælder om
at redde os selv om på den rigtige side af plankeværket. Da
kristendommen slog igennem som normgivende tro, blev det pludselig
fint at være ydmyg. Så nu kunne man stille sig an med sin
kristelige ydmyghed og opretholde den overskuelige verdensorden,
hvor nogle er, som de skal være, og andre er det ikke. Så blev det
tolderen, der kunne slå sig for brystet og håne farisæeren.
Men
lad mig lige vende tilbage til Søren Kierkegaards dagbog. »Det er
det forvirrende ved os, at vi på én gang er farisæeren og
tolderen«.
Med
andre ord: Guds dom går altid på tværs af vores. Og så gør
det ingen forskel, om det, man skilter med, er hovmod eller ydmyghed.
På sin vis er det farisæiske hovmod mere regulært; man kan i det
mindste forholde sig til den slags pral. Det er straks lidt mere
vammelt, når den kristelige ydmyghed har travlt med at stille sig
til skue.
Jamen
hvad er det da for en ydmyghed, det handler om? Det er den, der
kommer af, at vi på én gang er tolderen og farisæeren; at der
ikke kan trækkes nogen streg ned gennem menneskeheden mellem de
rigtige og de forkerte, men at vores liv befinder sig i det fællesskab,
hvor hveden og klinten gror side om side, hvor skønhed og fordærv,
godhed og smålighed, kærlighed og misundelse sidder i det samme
bryst. Det er derfor, vi må se at finde ud af, at ingen kan påkalde
sig sin egen retfærdighed. Hvis det skal blive til noget med nogen
renhed hos os, så kommer den af, at der findes tilgivelse.
Det
var det, den gode tolder, havde fundet ud af ved at måtte vedkende
sig sin elendighed: »Gud, vær mig synder nådig!«
Længere
når vi nok ikke. Men det er jo heller ikke så lidt, for der kan
Gud nå os.
september
2005
Til
top |
Det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens. Siger Jesus.
Det
er noget underligt noget med det største i livet. Hvis vi gør det
til vores besiddelse og ejendom, vil beherske det og kontrollere
det, går det til grunde.
Jeg
har oplevet mennesker, der havde levet sammen i flere år, så blev
det gift med hinanden, og så gik det i stykker. Vielsesattesten var
måske blevet opfattet som et skøde på ejendomsretten til et andet
menneske. Kærligheden havde forvandlet sig til besiddelse,
beherskelse og kontrol. Og så døde den.
Historien
har budt på mange smukke ideologier og filosofiske systemer, der
rummede de højeste tænkelige idealer, men så snart magthavere
ville realisere dem i et samfund, blev det til idealernes vrængbilleder.
Realiseringen af det ideelle endte som tyranni.
Religionen
er det ofte gået på samme måde. De højeste og dybeste sandheder
om Gud og menneskelivet kom under administration af prædikanter, præster
og paver, der mente, de var kommet i besiddelse af de endegyldige
sandheder og svar, og at de derfor havde guddommelig bemyndigelse
til at kontrollere troen, samvittighederne og moralen. Så kom der
inkvisition og taleban, mord, bål og brand i Guds navn. Mennesker
blev udelukket, fordømt, straffet og myrdet i det godes og sandes
navn. Det blev rettroenhedens hovmod, selvretfærdighed og
ubarmhjertighed med al den undertrykkelse, hykleri og forstillelse,
der altid følger i selvgodhedens slipstrøm.
For
alle vegne, hvor mennesker sætter sig på sandheden, bliver den til
løgn. Guds sandhed er nemlig altid større, end vi ved af. Det er
derfor Guds sandhed gør levede. Det er derfor Gud er en skabende og
forløsende Gud, fordi vores Gudstro er befrielsen fra alle de
menneskelige sandheder, der vil låse livet, verden og virkeligheden
fast.
Men
det er det, vi har så svært ved at affinde os med. Det
ejendommelige er, at både de, der har så travlt med at tale i Guds
navn, og de, der energisk vil fornægte Guds navn, i virkeligheden
kan have det samme projekt for: At de kun vil anerkende de
sandheder, de selv kan eje og kontrollere. De vil kun høre deres
egne ord.
|
Det
ord, I hører, er ikke mit, men Faderens. Sagde Jesus
Det
er det, ånd skal kendes på: At høre et ord, man ikke kan gøre
til sit eget – til indforståethed, til affærdigelse. At forholde
sig til livet og sandheden som noget, man modtager, men ikke
behersker eller kan gøre til sit eget.
Som
mennesker må vi forholde os til vort liv. Hvad har mening, og
hvorfor har det mening? At sætte sit liv i forhold til Gud betyder
at spørge efter et perspektiv, der rækker ud over den enkelte, og
ud over det, vi kan frembringe og forbruge, forstå og kontrollere.
I det traditionelle religiøse sprog kaldes det evigt liv. Det
kommer paradoksalt nok først til syne, når man kan slippe sig selv
og sine egne sandheder. Derfor er tro ikke noget, man kan besidde
eller fremkalde. Det kan gives og fremkaldes. Af et ord, som ikke er
vort eget.
Som
enkeltperson og som kirke er det sådan vi må forstå vort
gudsforhold: Ikke at vi har Gud, men at han har os.
»Gud
er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede (ikke fordi de forstår
eller behersker eller har fået styr på Gud, men) i ånd og sandhed«,
dvs. blive ved med at søge, bede, banke på, fordi vi aldrig
kan gøre os færdige med livet, det er derfor det kaldes evigt.
I
det gamle religiøse sprog var der på dansk et ord, der nu er
forsvundet også fra bibeloversættelsen. Det er ordet miskundhed,
jeg tænker på. Det er et paradoksalt ord. Det er et ord, der skal
beskrive Guds forhold til os. Overraskende nok beskrives det altså
som en slags miskundskab, en mangelfuld kundskab. Gud kender os med
en kundskab, der er bevægelse, aldrig færdig. Gud siger ikke: Jeg
kender dig; jeg har mit færdige billede af dig! Nej, Gud kender på
en anden måde: Jeg ser dig som den elskende ser sin elskede: aldrig
kan sandheden om dig afsluttes og lukkes. Du er som stjernehimlen.
Aldrig har man set alle stjernerne, stadig nye dukker ud af rummets dyb. Du er som universet, som er en stadig udvidelse.
Aldrig vil man kunne nå til vejes ende med livet, aldrig kan man gøre
sig færdig.
Det
skabende og forløsende ord er Guds Ord. Vores ord har det med at
lukke virkeligheden. Guds Ord åbner den.
maj
2005
Til
top |
Et lys brænder ved at fortære sig selv. Når lyset har brugt sig
selv op, hvor er så dets lys?
De
tre kvinder gik ind i graven for at forlige sig med døden. Hvad de
ikke havde nået før gravlæggelsen, det ville de gøre godt nu. De
ville salve den døde, genvinde kontrollen og finde roen.
Hvad
er det, vi går efter? Er det livet, der får os til at skælve,
eller er det en urørlighed, hvor vi har følelse af kontrol? Hvad
er det, vi vælger? Er det livets storme eller gravens stille ro?
Måske
frygter vi ofte livet mere, end vi frygter døden. Hellere knytte
sig til det livløse og uforpligtende, end at risikere kærligheden,
hvor man må prisgive sig selv.
De
kom for at forlige sig med døden og lægge den bag sig, men
den døde var der ikke. De fik at vide, at han i en eller
anden forstand var foran dem og ikke bag. Og så røg freden,
gravens stille ro. Det blev til skælven. Livets storme.
Hvad
betyder en tom grav? Ja, enten besegler den tomheden; det hele er
meningsløst, alt opløses i intet. Eller også er den tomme grav et
sted, der skriger af tomhed, fordi fylden har været der. Han, som
er lys og brugte sig selv op, er blevet det lys, der er gået forud
for al liv og mening, ligesom det lys, Gud skabte før alt andet.
Det
blev ikke fred i sindet. Det blev ikke forligelse med intetheden
og tomheden. Det blev til en frygtelig skælven. Af tvivl, af håb,
af rådvildhed. En ubændig flamme blussede op i deres hjerter. »De
sagde ikke noget til nogen, for de var bange«. Fulde af angst og håb,
fordi de ikke kunne lægge ham bag sig, men havde ham foran sig, som
den unge mand havde sagt. Bange for den hån, der blev dem til del,
hvis de fortalte disciplene, hvad de havde set - eller rettere: hvad
de netop ikke havde set. Hvordan skal man forklare noget menneske
betydningen af det, der ikke kan ses, og som man dog må skælve
for? Hvordan skal man kunne tale om et håb, der bryder ind som en
forstyrrelse, just som man er i færd med at bringe orden i sin
tomhed og meningsløshed?
|
Den
opstandne er fredsforstyrreren i al vores dræbende orden og
beherskelse. »Ham, I
leder efter, er ikke her«, sagde den unge mand. Han er ikke, hvor
de lagde ham. Han er i det hele taget aldrig, hvor nogen anbringer
ham. Han lader sig hverken fange af død og grav eller dyd og pænhed
eller dogmer og rettro. Han er opstand mod al denne livsreduktion på
kontrollens alter.
Der
er så meget liv, der er stivnet og blevet ubevægeligt af
noget, man kalder fromhed, men som i virkeligheden er
livsangst. Der er så mange mennesker, der lader deres liv krympe i
korrekthed og pænhed af angst for at fylde deres egen størrelse
ud. Der er så megen død midt i livet, fordi så meget skal se ud
af noget, i stedet for at være noget. Hvorfor? Måske fordi vi
frygter mere, end vi tror?
Frygt
søger sikkerhed, men tro er skælven for livet. Der er så meget,
der går under navn af tro, som kun er et forfængeligt forsøg på
at sikre sig. Den slags er bare forklædt frygt. Tro er altid
foruroligelse og skælven fordi den ved, at livet altid er mere,
end vi gør det til, altid uendeligt meget mere end os selv.
Når
pænheden er krakeleret, når vores sandheder er smuldret, når
vores overbevisninger er fordampet, når vi med Jesus råber i tomheden:
»Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig«, så er der kun det
lys, vi ikke har fra os selv, men fra ham, som brugte sig selv op
for at være vort lys.
Hvad
er da opstandelse?
Det
er at blive kaldt ud til et liv, der er mere end os selv. Det er den
hengivelse, hvori alt sættes til - og vindes. I en eller anden
forstand må man miste sit eget for at få det givet.
At
kaldes ud til det liv, der bliver mit, når jeg slipper mig selv og
beror på Gud.
»For
ingen af os lever for sig selv, og ingen dør for sig selv; for når
vi lever, lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren.
Hvad enten vi altså lever eller dør, tilhører vi Herren.«
april 2005
Til
top |
Ethvert menneske har vel oplevet tindrende øjeblikke af lykke eller
af sorg, af det herligste eller af det frygteligste, men altså øjeblikke,
hvor livet blev uomgængeligt og fyldte alt, i højden og i dybden,
i øjeblikket og evigheden. Så opdagede vi også, at det ene ikke
kan være uden det andet. Højden findes ikke uden sin modpol,
afgrunden. Herligheden ville blive trivialitet, hvis ikke det
frygteligste var en mulighed. Binder man sig i kærlighed, binder
man sig også til sårbarhed, mulighed for tab og adskillelse. Leve
intenst kan kun den, som kender døden som sin grænse, så
forpligter hvert øjeblik på evigheden.
Hver
gang, der sker uforklarlige katastrofer, spørger vi efter
forklaringer. Hvis der er en Gud, der er god, hvorfor sker det
frygtelige så? Blinde kræfter slår tusinder ihjel. Hvis der er en
Gud, hvor var han så henne? For Gud mener vi at finde i
herligheden, i lykken, i stråleglansen – oppe på højderne? Og
hvor er Gud så, når det frygteligste indtræffer? Hvad kan vi
stille op med afgrundene? De må så være gudløse?
I
religionerne har man som regel placeret gud i det højeste – oven
over livet. Og så kunne man mødes med guden på halvvejen, på
bjergenes tinder. Sådan er det også i Det Gamle Testamente. Moses
måtte stige op på Sinaj for at møde Gud. Elias måtte op på
Horeb for at mærke Guds hvisken.
I
Det Nye Testamente bliver højderne mere tvivlsomme. Man kan så let
tage fejl af det, man møder på tinderne. På fristelsens bjerg møder
Jesus Djævelen. »Kast dig ud i afgrunden«, siger Djævelen, »så
skal du jo nok blive grebet af englehænder, der vil bære dig -
hvis du er Guds søn.« Troen på usårlighed, urørlighed og
sikkerhed er lige så tiltrækkende, som den er umenneskelig.
Bagefter er de igen på et bjerg. Herfra kan man se alverdens
herlighed: »Du kan blive hersker over det hele«, lover Djævelen,
»men på én betingelse: at du tilbeder mig.« Magten har jo altid
en pris. Ikke sjældent må man betale med sin menneskelighed.
Men
Jesus åbenbarer ikke en Gud, der findes oven over livet. Jesus åbenbarer
Gud midt i livet, ja, Gud, som er livet. Derfor finder den
afgørende gudsåbenbaring sted på et sært dystert højdedrag uden
for Jerusalem.
|
Golgata
hedder stedet, det betyder noget med kranium. Måske lignede bjerget
en hovedskal, måske flød det med hovedskaller derude. Hvad er et
menneske, når det kommer dertil, at kraniet er alt, hvad der er
tilbage? Nok var der tradition for, at Gud skulle åbenbare sig på
bjerge, men det var vel ikke lige her, man havde regnet med, det
skulle ske. Gud, midt i de fordømte og foragtedes liv. Midt i
tilintetgørelsen.
Og
i Det Ny Testamentes fortælling er der midtvejs imellem fristelsens
bjerg og Golgata et bjerg med lyssyner, forklarelsens bjerg. Det er
ikke tilfældigt. Det begynder ved Jesu dåb forud for fristelsen.
Der lød en stemme fra himlen: »Det er min elskede søn, i ham har
jeg fundet velbehag!« Ved korset på Golgata står en hedensk
officer, der udbryder: »Sandelig, den mand var Guds søn.« Og lige
midt imellem disse to står forklarelsens bjerg. Også her lyder
Guds røst: »Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet
velbehag. Hør ham!«
Så
er vi vel på forklarelsens bjerg vel langt om længe tilbage ved
den tilvante forestilling om Gud, der troner i himmelsk lys langt
oven over verdens jammer. Her er endelig snehvide klæder og
uimodsagt lykke? Ikke underligt, at Peter foreslår, at de kan
indrette et lille parcelhuskvarter på forklarelsens bjerg, hvor man
kun vil vide af lyset og lykken. Men man bliver jo ikke et menneske
af, at lade som om, at kun lyset og lykken, hører med til livet.
Det bliver man forblindet af.
Derfor
skulle de tilbage. Tilbage til livet, med muligheden for det
herligste og det frygteligste. Lyset var pludselig væk. Men de
havde set det. De måtte ned fra bjerget. Himlens lys skal bæres
ned på jorden. Ikke som en illusion om usårlighed, men som mod til
livet, der aldrig bliver vores ejendom, men bestandig må modtages.
Så kan vi se herligheden i det oversete, storheden i det
ringeagtede, evigheden i det flygtige. Livets lys som hjertets tro.
Gud
er ikke en forklaring. Gud er en forklarelse. Af evigheden i det
flygtigste.
januar
2005
Til
top |
Er
det vores billeder af, hvordan virkelighed skal være, der skal sætte
virkeligheden på plads? Eller er det tværtimod virkeligheden, der
skal sætte vores billeder på plads? Vi kan have mange fantastiske
drømme, men er det vores drøm at elske verden, som den er, eller
skal den laves om for at være vores kærlighed værd? Kan vi elske
et andet menneske, som det er, eller skal det først leve op til en
drøm?
For
mange mennesker er det blevet vanskeligt at tale om Gud. Hvor er
Gud? Hvor møder vi det højeste, det dybeste, det sandeste, det,
der er liv i?
Det er ikke et spørgsmål,
som kun religiøse mennesker må stille sig. Det er et spørgsmål
alle må stille sig, så sandt det er livet om at gøre. Det kan
godt være, at der er mange, der er blevet fremmedgjorte for det
religiøse sprog, mennesker, for hvem Gud er ren abstraktion, men spørgsmålet
om, hvor vi møder livet, kærligheden, meningen, det åndelige,
energierne – eller hvad der nu forekommer mere forståeligt end
Gud, det spørgsmål kan ingen undslå sig, vil man være i live.
Spørgsmålet
om Gud, er spørgsmålet om det bærende i livet. Hvor er livskilden?
Er Gud i det vellykkede, i succeserne? Skal Gud kendes på de
troendes medgang og fremgang? Eller er Gud både i det mest
frydefulde og i det frygteligste? Her er det, man skal kende, ikke om
man tror på Gud, for i den forstand har vi alle en eller anden
guddom, men hvilken Gud, man tror på.
Vi
må jo gang på gang konstatere, at vores billeder og idealer om
livet kan sætte os på vildspor og føre os bort fra livet. Det, vi
kæmpede for og regnede med var en sejr, kunne vise sig at være
tomhed, og det, vi mødte som nederlag, kunne vise sig at rumme
fylde. Fylde kan vælde frem fra tabets afgrund, og sejre kan vindes
i de dybeste nederlag. Vi kan gribes af livet netop, når vi mister
grebet om det.
Vi lader os ofte forblinde
af vores billeder og idealer om livet, som er mere glansfulde, end
de er sande. De vægtløse drømme kan blive målestok for, hvordan
vi mener livet skal være. Men livet giver altid tyngde, træghed,
modstand, kamp, når det skal fødes og blive til liv. Det glatte
liv ender med at blive ulideligt. Et skib kan ikke sejle uden
ballast; et liv kan ikke leves uden tyngde. Lykke og modsigelse hænger
sammen som lys og skygge. Derfor må vi spørge os selv, om det er
forestillingen om den uimodsagte lykke og den skære drømmeopfyldelse,
der skal dømme livet, eller det er livet, der skal dømme vores
forestillinger.
|
Måske
skal vi bestandig lære at forholde os mere tro mod det virkelige
liv, som altid har en høj pris, i stedet for at tro, at vi kan sætte
livet på plads med blændværk. Ikke sætte livet på plads, men
selv blive sat på plads af livet. Det har digteren Søren Ulrik
Thomsen skrevet et stærkt digt om.
Forlængst
er ønsket om det fantastiske
faldet
for
håbet om i det mindste det bedste,
som
nu må vige for bønnen til,
at
det værste ikke skal ske.
Næsten
taknemmelige
vises
vi af små katastrofer
på
plads i tilværelsen
Hvis livet skal blive mit
liv, må jeg sige ja til det hele, samtykke i det lys, der falder på
mig, og i det mørke, der kommer over mig. Jeg kan ikke sige: Kun
det lyse hører til i mit liv, resten forkaster jeg og vil ikke vide
af; kun medgangen har mening, modgangen er en fejl ved livet. Jeg må
sige: Jeg elsker det hele, lys og skygge, oprejsning og fald,
medgang og modgang, for det hele er blevet mig betroet som mit liv.
Min gave og opgave.
Og
i forholdet til andre må jeg sig: Jeg elsker dig som du er, ikke
som mit billede eller mine drømme eller mine idealer vil have dig
til at være. Du skal ikke være et spejl for mine drømme, men du
skal være dig!
Man
kunne godt få den tanke, at den stadige søgen efter den eneste ene
i parforholdet ikke er en søgen efter et andet menneske, men efter
et drømmebillede. Så er det jo ikke så sært, at den første
eneste ene og den anden eneste ene og den tredje ikke kan leve op
til det. For de er jo mennesker og ikke drømme.
Det
handler om at være tro mod livet, ikke bare, når det går os, som
vi ønsker, men især, når det går os imod. Kan man det – sige
ja, både når det går glat, og når livet yder modstand? Ja det er
det, vores tro handler om.
Jesus forholdt sig til
virkeligheden med sin tro, sit håb og sin kærlighed. Og i den har
livet, sandheden og kærligheden altid sin pris. Det er det Guds
rige, Kristus har åbenbaret. Gud er til stede i hele rækkevidden
af alt liv. Nedfaret til helvede og opfaret til himmels. Det er liv
alt sammen – fra helvede til himmel.
september
2004
Til
top |
Hvor
henter man sin identitet - i sin ensomme individualitet eller fællesskabet?
Er det først og fremmest ved alt det, hvormed man skiller sig ud
fra mængden, at man bliver sig selv? Eller bliver individet grundlæggende
sig selv ved at forholde sig til det, der er fælles?
Digteren
Søren Ulrik Thomsen har opfundet et ord, som i sig selv virker
provokerende; personlighedsafvikling hedder det. Han har
skabt ordet som et modbegreb til det, som kursusproducenter markedsfører
under navn af personlighedsudvikling.
Digteren
stiller spørgsmålstegn ved, om mennesker skal finde deres personlighed
og identitet i alt det, de kan finde frem til ved at løfte folderne
over deres egen navle, og hvormed de mener at skille sig ud fra mængden.
Til gengæld vil han gøre gældende, hvor vigtigt det er at opdage,
at man afgørende er som de andre. Men det anses måske ikke for at
være en attråværdigt erkendelse.
Allerede
Søren Kierkegaard pegede på det fatale i, at mennesker søger
deres identitet og værdi i det, han kaldte 'differensen', dvs. i
det, hvormed man skiller sig ud fra de andre. Hvis vægten lægges på
det, hvormed vi skiller os ud fra hinanden, så er der ikke langt
til den slutning, at man bliver den, man er, i kraft af
sammenligningen med andre. Og det har nogle kedelige menneskelige
omkostninger. Nogle overgiver sig så til mindreværdsfølelse, når
de sammenligner sig med folk, der er bedre, dygtigere, smukkere,
intelligentere, stærkere osv. Andre føler sig ovenpå eller bliver
hovmodige, fordi de sammenligner sig med nogle, de mener har mindre
af det hele.
Men
det kunne jo være, at livet ville blive større og friere hvis det
var en anden erfaring og bevidsthed, vi lagde til grund for vores
opfattelse af os selv og de andre, den nemlig, at vi menneskelig set
er som dem. Det er hverken ringe eller foragteligt, at det forholder
sig sådan. Det kan endda være en stor rigdom at finde ud af, at
det forholder sig sådan. At det vigtigste ikke er det, hvormed vi
skiller os ud fra de andre; det vigtigste er tværtimod det, hvori
vi deler kår med dem.
|
Trangen
til at skille sig ud træffer man på alle vegne. Det synes at være
for banalt at gøre som alle andre. Valgfri hed er blevet et mantra
i tiden. Vi skal selv designe vores liv, alt synes at skulle gøres
til vort eget projekt hinsides fællesskab og tradition. Vi skal vælge
mellem de forskellige mærker på hylderne i supermarkedet, i
samfundet, i kulturen, i religionen.
I
religiøs sammenhæng er udviklingen mod privat designede ritualer
ved livets store begivenheder undertiden temmelig iøjnefaldende.
Brudepar bliver viet i flyvemaskiner, på havebænke, ved skovsøer,
fra femmetervipper. Dødes aske hældes i havet eller slynges ud i
luften. Og selv vores navne er blevet genstand for det personlige
design. Det er længe siden, navne gik i arv fra generation til
generation, men i dag ønsker flere at have et navn, som de ikke
skal dele med andre.
Det
personlige udtrykkes ved at skille sig ud fra det almindelige. På
den måde iscenesættes livet og døden suverænt af individet, så
det fremstår som unikt; følelsen af at kunne lade sig falde ind i
en tryg overindividuel tradition synes ikke umiddelbart til stede
for alle.
Måske
er det den globale landsby, den globaliserede verden, storbyen og
massesamfundet, der fremelsker en individualistisk profilering. Måske
er verden blevet så stor og på samme tid så lille, at vi frygter
at blive væk i mængden. Og så kan svaret være at fokusere på
det særlige, fordi det almindelige er alt for påtrængende.
Men
det kunne jo være, at Søren Ulrik Thomsen med sine tanker om
personlighedsafvikling har fat i en uundværlig menneskelig
erkendelse: at vi ligner hinanden og deler kår med hinanden. Så
behøver vi jo ikke at distancere os fra hinanden for at blive
noget. Så er vi på forhånd det, vi skal være: menneske og
medmenneske.
I
en sang, som er blevet meget yndet, og som oven i købet undertiden
høres ved begravelser, lyder det store spørgsmål: Fik du set det,
du ville? Måske var det mere på sin plads at spørge: Fik du gjort
det, du skulle?
At
være medmenneske. At være til for andre end sig selv.
Oktober
2003
Til
top |
|